اقدامات ضروری بعد از ورزش

اقدامات ضروری بعد از ورزش

چرا ریکاوری بعد از ورزش لازم است؟

پس از اتمام ورزش، توقف یکباره به سلامت بدن آسیب می رساند. در طول ورزش، در اثر فعالیت مکرر بدن، ضربان قلب بالا رفته و گردش خون در بدن سرعت می یابد و لازم است که ضربان قلب آهسته و به آرامی پایین آورده شود  تا از گرفتگی عضلات جلوگیری شود.

در ادامه با برخی از فعالیت های لازم پس از ورزش آشنا خواهیم شد تا ورزشی سالم برای بدن به ارمغان آوریم.

 

۱- سرد کردن بدن

در طول ورزش حرارت بدن بالا رفته و سرعت گردش خون افزایش می یابد. بدن به زمان احتیاج دارد تا به حالت عادی خود بازگردد. برای رسیدن به حالت نرمال می توان اقداماتی انجام داد. نظیر: پیاده روی کردن به طور آهسته و یا انجام حرکات یوگا.

لازم است بدانید که عمل سرد کردن بدن تنها مختص ورزشکاران غیرحرفه ای نمی باشد، بلکه افراد مبتدی و غیرحرفه ای نیز باید این اقدامات را انجام دهند. بهتر است برای نتیجه بخش بودن این عمل، حداقل برای مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، اقدامات لازم انجام شوند.

 

 

۲- استفاده از غلطک رولی

یکی از ابزارهایی که در بسیاری از باشگاه ها وجو دارد، غلطک رولی می باشد. این وسیله علاوه بر کارکرد های گوناگون، می تواند برای استفاده پس از اتمام ورزش، موثر باشد. چرخش این غلطک روی بدن سبب می شود که گره خوردگی هایی که در طول ورزش در بدن ایجاد شده اند، باز شوند. شاید در ابتدا استفاده از این غلطک دشوار به نظر برسد اما برای ریکاوری بسیار مفید است. هم چنین از غلطک رولی برای گرم کردن بدن قبل از ورزش نیز می توان استفاده کرد.

 

 

۳- مصرف منیزیم

منیزیم برای بدن خواص متعددی دارد از جمله، ساختن ماهیچه و پروتئین و کنترل قند و گلوکز خون. این ماده معدنی برای تقویت استخوان ها و حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است. در طول ورزش، بدن مقداری منیزیم از دست می دهد و برای جبران منیزیم از دست رفته لازم است از مواد مغذی منیزیم دار استفاده شود چرا که کمبود منیزیم، گرفتگی عضلات و ماهیچه ها را سبب می شود. مواد خوراکی مانند ماهی، کنجد، سبزیجات تیره، آووکادو، آجیل و … سرشار از منیزیم هستند.

 

 

۴- نوشیدن آب

در اثر ورزش کردن، آب زیادی از طریق تعریق از دست داده می شود و اغلب کم شدن وزن بدن بعد از ورزش ناشی از همین امر است. کم شدن آب بدن موجب سردرد و سرگیجه می شود و نوشیدن آب می تواند تسکین دهنده باشد. طبق نظر محققان آمریکایی نوشیدن ۲ تا ۳ لیوان آب بعد از ورزش می تواند جبران کننده آب از دست رفته بدن شما باشد. توجه داشته باشد که مصرف نوشیدنی هایی که دارای کالری های غیرضروری هستند، ضروری نمی باشد اما نوشیدن آنها ممنوعیتی ندارد.

 

 

۵- گرفتن دوش آب سرد

دوش آب سرد می تواند روند بهبودی را سرعت داده و گرفتگی عضلات بعد از تمرین را کاهش دهد. برای گرفتن دوش آب سرد نیازی نیست که مانند فوتبالیست های حرفه ای از استخر یخ استفاده شود بلکه تنها تنظیم دمای آب روی دمایی کمتر از حدمعمول می تواند موثر باشد.

 

 

انجام دقیق و درست فعالیت های بالا می تواند به عنوان اقدامات لازم بعد از ورزش موثر بوده و ورزشی صحیح و سالم را برای شما به همراه داشته باشد.

parisa mashmool
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *